Ommen-Heino 3 juni

2012-06-03Liepen we de eerste etappe van de Afrikaloop ( Hoogeveen – Dedemsvaart ) te puffen van de warmte, zondag liepen we kletsnat te worden van de regen. We stapten ’s morgens om iets na half 7 in de auto en het regende al flink. Bij Utrecht regende het nog steeds stevig en bij Zwolle was het nog steeds erg nat. Toch zijn Hans en ik maar door gereden naar Ommen waar we zouden starten met onze etappe. Het kwam daar losjes uit de lucht vallen en we vroegen ons af wat we zouden doen. Het antwoord was kort en bondig, regenbroek en poncho aan en gaan. Na een half uur waren we zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant nat! Ondanks het weer hebben we wel weer genoten van een mooie tocht. Vooral de eerste 10 km. van de 27 en 2012-06-0335 km. route zijn geweldig en behoorlijk pittig. We liepen Ommen uit langs een 2012-06-03aantal leuke optrekjes en daarna kwamen we al snel in het natuurgebied van de Sallandse heuvelrug. We wandelden over smalle paadjes en uiteindelijk na een aardige klim kwamen we aan op het hoog(s)te punt van deze Afrikaloop, de Archemerberg. We hadden een wijds uitzicht rondom maar wel enigszins somber door het slechte weer. In oktober gaan we dan ook 2012-06-03voor de herkansing. Na nog een uitzichtpunt kwamen we, nadat we een ‘echte’ leeuw gepasseerd waren, aan bij restaurant ‘de Lemelerberg’ . Hier namen we eerst maar een cappuccino om op te warmen en op te drogen. Daarna ging het ‘bergafwaarts’ met ons. 2012-06-03Vlak voordat we het bos verlieten moest het papier van de routebeschrijving omgedraaid worden en hoe doe je dat als het hard regent en het papier uit het plastic hoesje gehaald moet worden en niet nat mag worden…….? Nou zo! Na 11km. verlieten we het bos en wandelden we over brede zandwegen, smalle klinkerweggetjes en graspaden verder richting Heino. Prachtige vergezichten kregen we te zien onderbroken door kleine 2012-06-03bosschages. Dit stukje Salland is een schoolvoorbeeld van het coulissen landschap. Na 25km., ja het is bijna niet te geloven, werd het droog. De laatste 10km. hebben we zonder regencape kunnen lopen. Precies na 26,9km. kwamen we aan bij het eindpunt in Heino. Dat kostte nog wel wat moeite want, Leontien’s ladiesride kwam precies op hetzelde moment door Heino fietsen en de dames vonden dat zij het alleenrecht hadden op de wegen. Na eindelijk weer 2012-06-03eens even kunnen zitten en een ’bakske leut’ trokken we toch nog maar eens even aan onze stutten om het extra rondje voor de langste afstand te controleren. Op het eind liepen we nog door een stukje bos van Landgoed de Gunne. Leuk stukje was dat. Aan het eind was het alleen even ‘waar is het pad’. Er werd duidelijk niet veel gelopen, het gras kwam tot aan onze knieën, maar de routebeschrijving is zo duidelijk dat het gewoon niet fout kan gaan. Wim, je hebt weer een mooie tocht uit gezet. Zaterdag gaan we kijken of Heino – Zwolle ook zo mooi is maar eigenlijk twijfelen we er niet aan. Met regen was het een mooie tocht, als de zon schijnt is het vast nog mooier.